Veďte si rozpočtovú knihu: Ako udržať prehľad o vašich financiách
|
Čas čítania: približne 5 minúty
- Rozpočtová kniha vám dáva prehľad o všetkých vašich príjmoch a mesačných výdavkoch. Takto môžete vidieť, aké sú náklady a koľko si môžete odložiť.
- Môžete si vytvoriť svoj finančný prehľad na papieri, v počítači alebo cez aplikáciu. S digitálnou rozpočtovou knihou, ako tabuľkou v Exceli ste zvyčajne o niečo flexibilnejší a profitujete z automatických výpočtov.
- Pravidelne dokladujete svoje mesačné príjmy, fixné výdavky a iné náklady. To, čo vám na konci ostane z príjmu, môžete sporiť alebo investovať.
- Najdôležitejšia je kontinuita! Pár týždňov na získanie poriadneho prehľadu rozhodne nestačí. Je lepšie vytvoriť si rutinu, pomocou ktorej môžete natrvalo viesť rozpočtovú knihu.
V zhone každodenného života len málokto presne vie, aké sú jeho financie. Rozpočtová kniha vám pomôže sledovať vaše príjmy a výdavky. Dobrá vec je, že vedenie rozpočtovej knihy nie je vôbec ťažké. Nemusíte byť odborníkom na vedenie účtovníctva – keď už urobíte prvý krok, musíte v ňom len zotrvať.
Ako dobre poznáte svoje osobné financie? Väčšina ľudí má o vlastných výdavkoch len približnú predstavu, aspoň čo sa bežných nákladov ako nájom, mobil či posilňovňa týka. A akonáhle príde na spotrebiteľské výdavky, nakupovanie a podobne, väčšina ľudí je úplne mimo. Preto má zmysel viesť si pravidelnú rozpočtovú knihu, v ktorej sú prehľadne zaznamenané všetky mesačné transakcie s financiami.
Čo je to rozpočtová kniha?
Rozpočtová kniha je prehľadom všetkých príjmov a výdavkov. Dokumentovaním financií v dlhšom časovom období zistíte, kde míňate najviac, koľko vám každý mesiac zostáva a kde môžete ušetriť.
Má to niekoľko výhod: V prvom rade si vytvoríte povedomie o svojich financiách. Automaticky sa tak zlepší vaša každodenná správa peňazí – a možno si dvakrát rozmyslíte či urobíte ďalší impulzívny nákup.
Finančný prehľad vám navyše pomôže odhaliť potenciálne úspory. Hneď, ako viete, kde a kedy miniete koľko peňazí, môžete premýšľať o tom, ako môžete znížiť rôzne náklady.
Celé to dáva zmysel najmä vtedy, ak si chcete ušetriť na niečo konkrétne. Či už ide o veľký nákup, ďalší výlet alebo jednoducho o zabezpečenie v starobe: iba pri vedení rozpočtovej knihy presne viete, koľko si môžete každý mesiac odložiť. V závislosti od cieľa sporenia si môžete peniaze odložiť alebo ich rozumne investovať.
Ako sa vedie rozpočtová kniha?
Rozpočtovú knihu si môžete viesťna papieri, v počítači alebo cez aplikáciu. To, čo si nakoniec vyberiete, závisí od vašich osobných preferencií – výsledok je rovnaký. Ak dávate prednosť ručnej práci, môžete si do svojich finančných tabuliek zakresliť prázdny poznámkový blok alebo knihu.
Na počítači je najlepšie vytvoriť tabuľku Excel s rôznymi hárkami. Výhodou digitálnej tabuľky je, že môžete automaticky počítať sumy alebo vytvárať diagramy. Poskytuje vám tiež veľkú flexibilitu.
Na internete nájdete aj rôzne programy a aplikácie, ktoré vám ponúkajú množstvo automatických funkcií alebo sa dajú dokonca prepojiť s účtom. Nie všetok softvér na zostavovanie rozpočtu je však bezplatný a väčšina z nich nie je bez reklamy. Najmä aplikácie s knihami o rozpočte sú zvyčajne financované z reklamy a nákupov v aplikácii.
Udržiavanie rozpočtovej knihy je možné takto:
Hneď, ako budete mať svoje tabuľky v poriadku, môžete začať. Všetky dôležité dokumenty, zmluvy, bankové výpisy a účty je najlepšie zhromaždiť vopred.
Stručne povedané, urobíte nasledujúci, v skutočnosti celkom jednoduchý výpočet:
Výnosy - fixné výdavky (fixné náklady) - variabilné výdavky = prebytok
Na to sú potrebné nasledujúce kroky:
- V prvom rade si poznačte svoj príjem. Väčšinou ide o váš plat, ale prípadne aj sociálne dávky, prídavky na deti či úrokový príjem. Dôležité: V prvom rade beriete do úvahy len pravidelný príjem. Jednorazové príjmy, ako sú dovolenkové alebo vianočné odmeny, peňažné dary a podobne, by sa mali uviesť raz za mesiac, v ktorom k nim došlo.
- V ďalšom kroku zhromažďujete svoje pravidelné výdavky, t.j. vaše mesačné fixné náklady. Môže ísť o nájom, elektrinu, kúrenie, telefón, poistenie alebo predplatné. Náklady, ktoré vznikajú len ročne alebo polročne, sa znižujú na mesačný príspevok.
- Z rozdielu medzi vaším fixným príjmom (krok 1) a výdavkami (krok 2) si môžete vypočítať, koľko peňazí máte k dispozícii na ostatné výdavky. Toto je váš dostupný rozpočet bez toho, aby ste sa dostali do mínusu.
- Vaše variabilné náklady, t.j. všetky variabilné výdavky, sú odpočítané z vášho rozpočtu. Tie môžu byť každý mesiac iné. Ak chcete získať predstavu o tom, koľko platíte navyše k vašim fixným nákladom, mali by ste sumy dokumentovať za dlhšie časové obdobie. Môžete vytvárať rôzne kategórie, napríklad pre potraviny, kozmetiku, oblečenie, domáce zvieratá alebo voľný čas. Pomocou účteniek a bankových výpisov môžete každý výdavok zaradiť presne do správnej kategórie.
- Na konci každého mesiaca môžete na prvý pohľad vidieť či a koľko z vášho príjmu zostáva. Ak to chcete urobiť, jednoducho odpočítate variabilné náklady vynaložené v danom mesiaci od vášho dostupného rozpočtu. Ide o váš prebytok, ktorý si môžete sporiť, investovať (všeobecne) alebo investovať do svojho dôchodkového plánu. Ak máte málo alebo dokonca nič navyše, mali by ste sa zamyslieť nad tým, kde môžete ušetriť.
- V ideálnom prípade by ste mali bilancovať na konci roka. Vždy sú obdobia, kedy miniete viac, napríklad preto, že ste si zaplatili dovolenku alebo museli nakúpiť. V ostatných mesiacoch vám zostáva viac peňazí, pretože ste napríklad nakúpili menej alebo dostali bonusovú platbu.
Ako môžem ušetriť peniaze?
Ak ste mesiac v mínuse, pretože ste museli realizovať veľké výdavky, je to úplne v poriadku. Problémom sa však stáva, ak ste pravidelne v mínuse alebo vám nezostávajú takmer žiadne peniaze, ktoré by ste mohli ušetriť.
V tomto prípade je nevyhnutné, aby ste sa na svoje výdavky dôkladne pozreli. Prostredníctvom kategórií, ktoré ste si vytvorili, môžete rýchlo identifikovať, kde ste minuli najviac a kde môžu vzniknúť zbytočné výdavky, ktorým by ste sa mohli vyhnúť.
Potenciál na úspory je všade: Možno platíte príliš veľa za poistenie alebo zmluvu s mobilným operátorom? Máte nevyužité predplatné alebo členstvá, ktoré by ste mohli zrušiť? Často pomôže zmeniť dodávateľa, napríklad dodávateľa elektriny alebo poisťovňu, aby ste ušetrili. Alebo zjavne míňate príliš veľa na nákupy a potrebujete prehodnotiť svoje vlastné spotrebiteľské správanie. Z dlhodobého hľadiska je ohľaduplná a vedomá konzumácia dobrá nielen pre váš bankový účet, ale aj pre vás samotných.
Najlepšie triky a tipy na to, ako si udržiavať rozpočtovú knihu
Akonáhle začnete, všetko, čo potrebujete, je trochu disciplíny, aby ste sa toho držali. Nasledujúce tipy a triky vám pomôžu:
- Nemusíte hneď evidovať každý malý výdavok. Najlepšie je zbierať účtenky alebo rukou písané sumy na jednom mieste, kým nabudúce nezdokladujete svoje výdavky.
- Je užitočné mať pravidelné časy na vedenie rozpočtovej knihy – vždy cez víkend, raz za dva týždne alebo dokonca mesačne. Na začiatok si nastavte pripomienku na smartfóne alebo si napíšte dátum do kalendára, aby ste nezabudli. Nakoniec sa dostanete do rutiny, ktorú si zapamätáte, že ju budete robiť sami.
- Aby ste si uľahčili sporenie, môžete si nastaviť rôzne individuálne rozpočty, napríklad mesačný rozpočet len na voľnočasové aktivity alebo nákupy. Keď vyčerpáte rozpočet, viete, že by ste po zvyšok mesiaca nemali jesť vonku alebo ísť na zľavu. Týmto spôsobom máte oveľa väčšiu kontrolu nad tým, koľko miniete a môžete sa uistiť, že vám nakoniec zostane viac úspor.
- Máte väčší cieľ, na ktorý si šetríte, napríklad dovolenku? Zamyslite sa nad tým, koľko peňazí potrebujete a do kedy ich potrebujete. Potom sumu vydeľte počtom mesiacov, ktoré vám dovtedy zostávajú, aby ste zistili, koľko si musíte každý mesiac odložiť. Ak si túto sumu zadáte priamo ako pevnú rezervu vo svojom prehľade, okamžite uvidíte, koľko ešte môžete použiť v zostávajúcich kategóriách a kde by ste mali trochu ubrať, aby ste dosiahli svoj cieľ sporenia.
Rozpočtová kniha je tým správnym spôsobom, ako sledovať svoje financie, rozpoznať faktory nákladov a identifikovať potenciál úspor. Samozrejme, vždy môžete požiadať odborníka, aby vám s tým pomohol.