Ako postupovať pri poistnej udalosti?
|
Požiar, dopravná nehoda, úraz v zahraničí. Hoci by sme sa takýmto situáciám radi všetci vyhli, život je nevyspytateľný a niekedy, žiaľ, prináša aj nepríjemné momenty. V takých chvíľach je najdôležitejšie zachovať si chladnú hlavu a dodržať správny postup, ktorý zabráni ďalším škodám. Ako na to? Prinášame prehľad, ako sa zachovať, keď dôjde k plneniu poistnej udalosti.
Správny postup nahlásenia škodovej udalosti poisťovni je kľúčový. Jeden univerzálny však neexistuje. Pri každom poistení musíte postupovať inak.
Ako postupovať pri poistnej udalosti v dome alebo byte?
Stala sa škoda vo vašom dome alebo byte, ktorý máte poistený? Držte sa tohto postupu:
● Zabráňte zväčšovaniu škody. Ak je predpoklad, že sa škoda bude ďalej zväčšovať a zničí ďalší majetok, spravte opatrenia, ktoré tomu zabránia (presunutie nábytku a pod.). Ešte predtým však všetko zdokumentujte, aby ste mali pre poisťovňu dôkazový materiál.
● Zavolajte políciu, ak je to potrebné. Napríklad vtedy, ak ste sa stali obeťou vlámania alebo prepadnutia.
● Škodu nahláste poisťovni. Hneď, ako je to možné, nahláste škodu poisťovni. Pred nahlásením si pripravte všetky potrebné doklady, ktoré bude poisťovňa potrebovať. Tými sú:
○ číslo poistnej zmluvy,
○ údaje o osobe, ktorá poistenie dohodla,
○ poistný produkt, z ktorého si uplatňujete škodu,
○ dátum a miesto vzniku škody,
○ opis vzniku škody a rozsah poškodenia majetku.
● Naplánujte si termín obhliadky. S poisťovňou sa dohodnite na termíne, kedy jej pracovník bude môcť preskúmať príčiny a rozsah škôd.
● Poskytnite všetky doklady. Poisťovni čo najskôr poskytnite všetky dokumenty, ktoré od vás bude potrebovať. Môže ísť napríklad o faktúry, pokladničné bločky alebo znalecké posudky.
Čo je poistná udalosť?Poistná udalosť je definovaná ako náhodná udalosť, pri ktorej vznikne nárok na poistné plnenie, čiže preplatenie škody. Po nahlásení škody a dodaní potrebného materiálu (napríklad fotografií, záznamu o nahlásení poistenej udalosti na polícii, vyplneného tlačiva o dopravnej nehode a podobne) začína poisťovňa s likvidáciou poistnej udalosti. Jej priebeh je rôzny a odvíja sa od danej poisťovne a typu škody. Súčasťou môže byť fyzická prehliadka poškodeného majetku, prípadne videoprehliadka. |
Ako postupovať pri poistnej udalosti PZP?
Stali ste sa účastníkom dopravnej nehody? V tom prípade by ste mali postupovať takto:
● Zabezpečte miesto nehody. Miesto, kde sa udiala dopravná nehoda, zabezpečte tak, aby ste znížili riziko ohrozenia ďalších účastníkov cestnej premávky. Zapnite výstražné smerovky, oblečte si reflexnú vestu a v správnej vzdialenosti od vozidla umiestnite výstražný trojuholník. Vozidiel ani ďalších predmetov sa nedotýkajte. Ak by ste tak museli urobiť z dôvodu zabezpečenia miesta, všetko zdokumentujte.
● Poskytnite prvú pomoc. Zistite, či vy, ako aj všetci ostatní účastníci dopravnej nehody sú v poriadku a nepotrebujú pomoc. Zranenia nepodceňujte a v prípade potreby zavolajte záchrannú službu.
● Privolajte políciu. Políciu však nemusíte volať na miesto dopravnej nehody vždy. Situácie, keď máte tak urobiť, sú uvedené v zákone. Je to vtedy, keď sa účastníci nehody nevedia dohodnúť, kto škodu spôsobil alebo keď je niektorý z účastníkov zranený. Políciu zavolajte tiež vtedy, ak je poškodená cesta alebo všeobecne prospešné zariadenie či došlo k úniku nebezpečných kvapalín z vozidla.
● Zdokumentujte miesto nehody. Škody vyfoťte alebo natočte. Následne spolu s ďalšími účastníkmi nehody vyplňte dokument s názvom „Správa o nehode“.
● Kontaktujte poisťovňu. V neposlednom rade kontaktujte poisťovňu a poskytnite jej všetky potrebné informácie. Poisťovňa by vám mala priradiť číslo poistnej udalosti, na základe ktorého môžete sledovať priebeh jej riešenia.
Ako postupovať pri poistnej udalosti v zahraničí?
Vysnívaná dovolenka či dôležitá pracovná cesta? Bohužiaľ, problémy ľudí neobchádzajú ani v zahraničí. Ak sa vám prihodila nemilá udalosť mimo Slovenska, držte sa tohto postupu:
● Vyhľadajte lekársku pomoc. Ak je to potrebné, vyhľadajte najbližšiu nemocnicu alebo pohotovosť. V prípade, že by ste sa nedorozumeli alebo neviete, ako postupovať, obráťte sa na poisťovňu.
● Kontaktujte poisťovňu. Informujte ju o tom, čo sa stalo. Pracovníci na linke pre vás vyhľadajú najbližšie zdravotnícke zariadenie a poskytnú aj tlmočenie pri komunikácii s lekárom.
● Držte sa pokynov lekára. Pri liečbe postupujte ako doma. Riaďte sa informáciami, ktoré vám poskytol ošetrujúci lekár.
● Vyžiadajte si všetky dokumenty. Od lekára si vyžiadajte všetky dokumenty o úraze a diagnóze. Tie neskôr predložíte poisťovni.
● Škodu nahláste poisťovni. Poistnú udalosť nahláste poisťovni telefonicky alebo prostredníctvom mobilnej aplikácie. Následne sa držte pokynov, ktoré dostanete od pracovníka poisťovne.
Poistná udalosť – účtovanie
Neviete, ako zaúčtovať poistnú udalosť? Spôsob zápisu sa odvíja od viacerých faktorov vrátane typu škody. Napríklad v prípadedopravnej nehody firemného vozidla dochádza hneď k trom účtovným prípadom – prijatie faktúry za opravu, oznámenie o poistnom plnení a prijatie náhrady za škody.
To v praxi znamená, že najprv budete musieť zaúčtovať faktúru za opravu automobilu, ktorú dostanete z autoservisu. Do účtovného systému uvediete cenu opravy na účty 511/321 a DPH na účty 343/321. Ďalej zaúčtujete predpis poistného plnenia z poisťovne na účty 378/648 a úhradu poistného plnenia na bankový účet, ktorej zápis je 221/378. Ako posledné zaúčtujete ešte úhradu faktúry za opravu automobilu v zápise 321/221.
Hľadáte poistenie majetku či zdravia, no neviete si zo širokej ponuky slovenských poisťovní vybrať? Obráťte sa odborníkov, ktorí vám s celým procesom radi pomôžu.