Nové pracovisko: tipy na home office

|

Žena pracuje z domu na posteli
Najdôležitejšie fakty o home office

Čas čítania: približne 5 minúty

  • Tvoja práca by nemala ubližovať tvojmu zdraviu. Preto je dôležité mať kvalitné domáce vybavenie.
  • Home office prináša dôležité zmeny v rámci pracovnej zmluvy, daní a pracovných zákonov.
  • Okrem novej slobody, má práca z domu aj svoje negatíva akým je napríklad nedostatok motivácie.
  • Máme pre teba 6 tipov, vďaka ktorým sa môžeš aj v prostredí home office motivovať.

Zo slnečného balkóna, pohodlne z gauča alebo pri perfektne vybavenom pracovnom stole - home office je možný na mnohých miestach v tvojom vlastnom príbytku. Práca sa stáva flexibilnejšou a najmä rodiny môžu lepšie zosúladiť súkromný život s prácou. Všetko, čo potrebuješ vedieť o práci z domu, nájdeš tu!

Dnes je práca z domu nevyhnutná. Za posledné dva roky takmer nikto nebol neustále v kancelárii. Veľa sa zmenilo a ovplyvnilo to každodenný pracovný život.

Perfektné pracovisko v home office

Pracuješ doma niekoľko dní v týždni? Potom by si mal mať vhodné pracovisko na takúto vyťažujúcu prácu. Tvoja profesionálna činnosť by nemala byť škodlivá pre tvoje zdravie. Kancelárska stolička, druhý monitor a ochrana údajov sú len začiatok. Či už v tvojom (prenajatom) byte alebo vo vlastnom dome, všade existujú možnosti, ako si zariadiť ergonomickú domácu kanceláriu.

Tu je to, čo by si mal zvážiť pri zariaďovaní domácej kancelárie:

  • Používaj denné a nepriame svetlo.
  • Optimálna teplota je 20°C až 22°C.
  • Tvoj stôl by mal byť veľký aspoň 80x120 cm.
  • Tvoja stolička by mala byť výškovo nastaviteľná.
  • A tvoje nohy by mali byť v uhle 90°.
  • Tvoje ruky by mali byť vzdialené asi 10 cm od klávesnice.
  • Tvoja tvár by mala byť 50- až 70 cm od obrazovky.

Vyskúšaj si to vo svojom vlastnom dome. Ak niečo nesedí, môžeš sa porozprávať so zamestnávateľom – určite spolu nájdete riešenie.

Home office: Čo potrebujete vedieť

Pracovná zmluva, pracovné právo a spol. Zhrnuli sme pre vás najdôležitejšie témy.

Pracovné právo v home office

Home office sa voľne do slovenčiny prekladá ako práca z domu, avšak na území Slovenska rozoznávame viaceré významy tohto pojmu. Práca z domu (kde patrí aj spomínaný home office) disponuje rozdielnymi významami z pohľadu zákona. Zákonník definuje prácu z domu dvomi odlišnými pojmami, a to domáca práca a telepráca. Rozdiel medzi uvedenými pojmami je v tom, akú úlohu zohrávajú (informačné) technológie (počítač či mobilné zariadenie) pri výkonu pracovných povinností.

Ak zamestnanec pravidelne využíva informačné technológie, tak sa jedná o teleprácu, ak využíva tieto technológie iba ako prostriedok k uľahčeniu práce, tak sa jedná o domácu prácu.

Pojem home office musíme chápať ako prácu, ktorá je vykonávaná z domu v nepravidelných intervaloch pri vzniku nečakaných či mimoriadnych udalostí. Podmienky vykonávania home office by mali byť upravené v internej smernici, kolektívnej zmluve alebo v pracovnej zmluve (prípadne k jej dodatku) a vždy tomu musí predchádzať dohoda (súhlas) zúčastnených strán. Na našom území je home office považovaný za jeden z benefitov, ktoré zamestnávateľ môže poskytnúť zamestnancovi.

Tvoja pracovná zmluva

Akonáhle budeš mať v home office pevný pracovný čas, malo by to byť stanovené v pracovných zmluvách tvojej spoločnosti (môže byť upravené napríklad dodatkovou dohodou).

V dodatkovej dohode o práci v home office môže byť uvedené:

  • Ochrana a bezpečnosť údajov.
  • Vybavenie (domáceho) pracoviska.
  • Podrobnosti o preplácaní výdavkov a príplatkoch.
  • Dokladovanie pracovného času v prípade potreby.
Práca z domu, muž na laptope – Home office v OVB

Poistné, ktoré sa vzťahuje na prácu z domu

Súčasná legislatíva Slovenskej republiky uvoľňuje zamestnávateľa od akejkoľvek zodpovednosti za stav pracoviska v rámci práce z domu. Na základe uvedenej skutočnosti môžeme, teda odvodiť, že sa za pracovný úraz v rámci home office považuje výlučne iba poškodenie na zdraví, ktoré vzniklo dôsledkom používania pridelených pracovných nástrojov.

Uvedené aspekty jasne napovedajú, že pri práci z domu nie si poistne krytý zo strany spoločnosti, pre ktorú pracuješ. Samozrejme si však môžeš zaobstarať súkromné úrazové poistenie, ktoré bude následne kryť prípadné vzniknuté poškodenie na zdravý aj v rámci domáceho prostredia. Potom je jedno či sa nehoda stane v kancelárii, doma alebo vo voľnom čase.

Výhody a nevýhody pri práci z pohodlia gauča

Nie každá práca umožňuje pracovníkom pracovať doma. Vo výrobe je to napríklad nemysliteľné – stroje si nemôžeš len tak priniesť domov. Robiť svoju prácu z prostredia vlastného príbytku má svoje výhody a nevýhody.

Výhody: Pozitívne je, že v domácej kancelárii máš nižšie náklady. Môžeš ušetriť na cenách paliva, lístkoch na vlak a obede v reštaurácii za rohom. Máš aj viac času, pretože už nemusíš dochádzať do práce. Dôvera je dobrá, kontrola je lepšia: Toto neplatí pre domácu kanceláriu. Čím viac pracuješ doma, tým viac ti tvoji nadriadení veria, že odvedieš dobrú prácu.

Mnohé štúdie ukazujú, že produktivita sa zvyšuje s úlohami, ktoré si vyžadujú vysokú úroveň koncentrácie. Doma máš viac pokoja a priestoru na tvorivú a pozornú prácu. Rodiny si môžu flexibilnejšie organizovať svoj každodenný život – aj keď je dvojitá záťaž často stresujúca.

Žena pracuje z domu s laptopom na pohovke

Tu môžu nastať problémy: Ochrana údajov a dobrá bezpečnosť IT sú základom domácej kancelárie. Ak to nebude fungovať, tvoja práca bude zložitejšia. Svoj tím a manažéra vidíš osobne iba v kancelárii. Dlhý pobyt mimo kancelárie môže nahlodávať tímového ducha. Pravidelné neformálne stretnutia však môžu pomôcť. Nakoniec sa zvyšuje organizačné úsilie. Všetko, čo sa dialo v kancelárii, sa teraz musí koordinovať v domácej kancelárii.

6 tipov ako motivovať samého seba v home office

Niekoľko týždňov nonstop doma bez sociálnych kontaktov – z toho sa ti môže zakrútiť hlava. Tvojou motiváciou je tvoja motivácia v práci a je veľmi dôležitá. Máme pre teba šesť tipov, ako sa motivovať v rámci práci z domu.

  1. Atmosféra: Vytvor si prostredie, v ktorom sa ti bude dobre pracovať. Dokonalé vybavenie pre pracovisko u seba doma nájdeš v článku vyššie.
  2. Oblečenie: Áno, môže to byť pohodlné, ale zapnúť notebook v pyžame z teba neurobí produktívneho pracovníka. Oplatí sa predstierať, že si v kancelárii.
  3. Pracovná záťaž: Miska úloh, termínov a projektov. Vytvor si dobrý prehľad o svojich úlohách a rozdeľ ich do blokov.
  4. Tvoj tím: Vždy buď v kontakte so svojím tímom. Dôležitá je spoločenská výmena a nemusí ísť vždy len o prácu.
  5. Prestávky: Dopraj si dostatočné prestávky. Tvoja hlava potrebuje trochu vzduchu na dýchanie medzi tým. Potom bude aj tvoja práca opäť jednoduchšia - vyskúšaj to!
  6. Odmeny: Dosiahol si úspech? Tak to osláv! Za odmenu si dopraj šampanské, čokoládový koláčik alebo oboje. Takto môžeš ďalej pracovať s motiváciou.
Hľadáš novú prácu?

Paráda! Vždy hľadáme motivovaných ľudí, ktorí by sa mohli pridať do nášho tímu v OVB. Ak nie sú v tvojom okolí žiadne voľné miesta, zašli nám svoju prihlášku.

Hľadaj prácu na OVB

podobné články

Silná žena sa pozerá do kamery - vyjednávanie o zvýšení platu

| OVB Allfinanz Slovensko a.s.

Prvotné vyjednávanie o plate: Užitočné triky a tipy

Už nejaký čas ste vo svojej prvej skutočnej práci. Všetko ide super, len váš plat by mohol byť vyšší. Pred prvým pohovorom by ste však mali zvážiť niekoľko vecí. Aký plat si môžete vypýtať? Kedy je najlepší čas? Tu sa dozviete, čo by ste mali dodržiavať, aby ste dosiahli požadovaný plat.

Zábava na tímovom meetingu – Kariérny začiatok

| OVB Allfinanz Slovensko a.s.

Prvá práca – Čo musíš zvážiť pri začatí kariéry?

Si stále na úplnom začiatku svojej kariéry a chceš začať svoju prvú prácu? V tejto situácii majú užitočné rady na rozbehnutie kariéry cenu zlata. Zhrnuli sme pre teba to najdôležitejšie na tému prihlášky, plat, poistenie a podobne.