Adrián Gažo: Ako na úspešné kontaktovanie

|

Adrian Gazo, senior krajsky riaditel OVB

Senior Landesdirektor OVB Adrián Gažo je známy tým, že má výborne zvládnuté umenie nadväzovania kontaktov. V Podnikateľskom podcaste OVB sa podelil o rady a svoje skúsenosti, ako získavať kontakty na potenciálnych klientov a spolupracovníkov.

Vypočujte si celý podcast s Adriánom Gažom 

Adrián Gažo je súčasťou OVB Allfinanz Slovensko už od roku 2000. V mladosti bol presvedčený, že jeho kariéra bude vo futbale. To však nevyšlo. Začal sa preto obzerať po iných možnostiach v živote. „Mal som k poistkám blízko, pretože som bol elektrotechnik,“ žartuje dnes úspešný podnikateľ o svojom prvom povolaní. V tejto práci však pochopil, čo v živote nechce robiť a ako cestou nechce ísť. 

Do OVB sa dostal vďaka svojej bývalej manželke, hoci najprv mal pochybnosti a na školenie šiel len preto, aby na ňu dával pozor. Tam si však uvedomil, že situácia, v akej žil dovtedy, mu nevyhovuje, a že chce niečo robiť so svojou kariérou.

Základom je prekonať strach a predsudky

Na začiatku musel prekonať bariéru svojej introvertnej povahy. Prvé tri alebo štyri roky dokonca zvažoval, či vôbec má podnikať v tejto sfére, pretože sa mu príliš nedarilo. „Všetci okolo mňa rástli rýchlejšie, mali viac klientov, viac spolupracovníkov,“ spomína si na tie časy. 

Celé sa to však zlomilo, keď si trúfol oslovovať aj cudzích ľudí a naučil sa komunikovať. Prerod na extroverta bol ťažký, ale motivoval ho jeho kariérny plán, prvé stretnutia s ľuďmi či vízia zmeny života. 

„Základným predpokladom je, aby sa ľudia naučili pracovať s predsudkami a so strachom, pretože to je brzda. Vždy sa treba opýtať: Čo by si robil, keby si sa nebál?“ Sám sa rozhodol prekonať svoju introvertnosť a strach najprv jednoduchým cvičením, ktorým testoval sám seba. Chodil po meste a ľudí sa pýtal na čas alebo ako sa niekam dostane. Často sa mu tak podarilo dokonca nadviazať rozhovory s úplne cudzími ľuďmi.

Kontaktovanie ako súčasť každodenného života

„Čo je dôležité a podstatné v tejto brandži, je schopnosť vedieť zaujať, položiť tie správne otázky. Nebyť dotieravý, až agresívny, ale byť v pohode,“ radí Adrián Gažo. Aj sám sa to musel naučiť, najmä v cudzom prostredí, lebo pri svojich známych a kamarátoch s tým problém nemal. Keď zistil, že už dokáže takto komunikovať aj s cudzími ľuďmi, uvedomil si, že má potenciál naozaj rozbehnúť svoju kariéru a stať sa hoci aj krajským riaditeľom.

Práve schopnosť komunikovať a vytvárať si vzťahy s cudzími ľuďmi je pre podnikateľa nenahraditeľná. „Keď sa ma mnohí ľudia pýtajú, ako uspieť a ako uspieť rýchlo, jedna z tých vecí je, že človek musí byť aktívny. Nemôže sedieť doma na zadku, ale musí si vytvárať príležitosti,“ hovorí Adrián Gaťo. Podnikateľ si podľa neho z kontaktovania musí vytvoriť „životnú funkciu“ svojho podnikania. „Keď to človek robí raz za mesiac, tá kariéra nie je taká dynamická, ako keď to robí každý deň,“ odporúča. 

Neustále treba vystupovať zo svojej komfortnej zóny

„Nikdy som nebol agresívny typ obchodníka, ale vždy som sa s každým snažil normálne a korektne porozprávať,“ hovorí o svojom prístupe ku kontaktovaniu. „‚Nie‘ netreba brať osobne, ale obchodne,“ radí krajský riaditeľ OVB začínajúcim spolupracovníkom. Čím viac ľudí oslovia, tým je väčšia šanca, že im mnoho z nich povie aj nie. Netreba sa však nechať demotivovať, lebo veľa z nich povedalo nie aj niekomu inému.

Aj preňho bolo odmietnutie na začiatku nepríjemné. „Ale keď spravíš stý kontakt a máš v diári sté telefónne číslo, akoby si sa dostal do iného levelu.Zrazu ti všetko príde jednoduché,“ povzbudzuje. So skúsenosťami rastie aj sebavedomie, ľahšie sa prekonáva strach či predsudky a vystupuje zo svojej komfortnej zóny. „To je to, čo podnikateľ musí neustále robiť. Musí vystupovať zo svojej zóny komfortu.“

Na sociálnych sieťach sa biznis nerobí

Krajský riaditeľ však verí v stretávanie sa s ľuďmi tvárou v tvár: „Za počítačmi a sociálnymi sieťami sa biznis nerobí.“ Poslať SMS správu či e-mail nepovažuje za kontaktovanie. Základom je naučiť sa byť kontaktný a nebáť sa „ísť s kožou na trh“. Osobného kontaktu jeden na jedného sa netreba báť. Len tak má človek možnosť získať si sympatie a dôveru toho druhého. Okrem toho je tiež dôležité naučiť sa dávať dobré ponuky, ktoré vzbudia záujem a zvedavosť. 

„Som presvedčený o tom, že dnes už nemusíme polemizovať o tom, či štrukturálny biznis funguje alebo nefunguje,“ hovorí Adrián Gažo. Za všetko hovoria úspechy OVB. Záleží len na tom, či si to človek dokáže uvedomiť a presadiť to do praxe, pretože základom úspechu je predovšetkým aktivita daného spolupracovníka. 


O svoje tipy, ako získavať nových spolupracovníkov, sa v podcaste podelil aj krajský riaditeľ Miroslav Kopernický, prečítajte si o nich viac.