OVB je lídrom, ktorý určuje štandardy trhu

|

Hovoríme s Jaroslavom Vonkomerom, predsedom predstavenstva OVB Allfinanz Slovensko

Žiadna sprostredkovateľská spoločnosť na Slovensku sa nemôže  pochváliť tým, čo dosiahla dlhodobá jednotka trhu - OVB Allfinanz Slovensko. Milión klientov, viac ako 800 skúsených spolupracovníkov s vyše 10-ročnou praxou. OVB pôsobí na trhu už 25 rokov a ako jediná spoločnosť svojim klientom priniesla výplatu z maturujúcich zmlúv.

OVB je na trhu neuveriteľných 25 rokov. Čo považujete za svoj najväčší úspech?

Mali sme jedinečnú príležitosť spoluvytvárať finančný trh na Slovensku od úplných začiatkov. Od prvých dní  sme presadzovali skutočný allfinanz prístup, čiže cielenú tvorbu aktív pre klientov v kombinácii s poistením rizík. Sme tu 25 rokov, naučili sme ľudí narábať s peniazmi, mnohým zlepšili či dokonca zachránili život. Súčasne sme naučili nespočetné množstvo ľudí podnikať. Náš prístup dnes prináša ovocie. Napríklad aj v podobe takzvaných maturujúcich, čiže končiacich zmlúv, kde bolo za posledných 5 rokov  našim klientom vyplatených  viac ako 46 miliónov eur. Toto všetko považujem za náš najväčší odkaz.

Aký je vlastne celkový prínos OVB pre klientov na Slovensku?

OVB stojí vždy na strane klienta. Pripravujeme riešenia šité na mieru podľa klientových požiadaviek a potrieb. Snažíme sa klientom pomáhať, zabezpečiť ich, odbremeňujeme ich od tlaku, neprehľadnosti finančného trhu a aktivít finančných inštitúcií, zameraných primárne na predaj vlastných produktov. Častokrát suplujeme  úlohu štátu vo vzdelávaní v oblasti finančnej gramotnosti.  V OVB to nie sú frázy, ale realita. Pre mňa úžitok OVB najlepšie ukazuje jedno konkrétne číslo. Len od prémiových partnerov dostali klienti OVB historicky zo zmlúv životného poistenia vyplatených 242 miliónov eur.

Mnoho zakladateľov konkurenčných firiem v sektore pôsobilo pôvodne u vás. Nemrzí vás, že neostali s vami?

Paradoxne  som na to svojím spôsobom aj hrdý. Hrdý v tom zmysle, že sa u nás naučili všetky dobré veci potrebné pre podnikanie. Ak im to prinieslo úspech, znamená to, že to robíme dobre J. Máme svoju filozofiu, ktorej sa držíme v Európe už vyše 40 rokov. Je založená na finančnom plánovaní, budovaní majetku a poistnej ochrane. Naše rady opustili počas rokov ľudia, ktorí túto filozofiu neprijali za svoju, resp. videli zmysel svojho podnikania inde.  

Máte milión klientov, to je pri 3,5 miliónovej dospelej populácii neuveriteľné číslo....

Sú za tým hlavne tisícky hodín driny, vzdelávania, trpezlivosti a práce našich sprostredkovateľov. Touto cestou im opätovne vyjadrujem vďaku. Klienta si totiž nezískate ľahko a už vôbec nie povrchnosťou alebo neprofesionalitou. My v OVB sme mali latku aj štandardy nastavené vždy vysoko.  OVB je práve pre tento prístup dlhodobo lídrom na slovenskom trhu.  Historicky máme takmer 3 milióny sprostredkovaných zmlúv a skoro 1 milión klientov. V zásade každý tretí ekonomicky aktívny Slovák prišiel do kontaktu s OVB. Ale to kľúčové je, že väčšina z nich sa k nám pravidelne vracia po finančnú radu a riešenie svojich financií.

Čo si klienti najviac vážia na finančnom poradenstve v podaní OVB?

Úprimnú snahu pomôcť. Profesionalitu. Zázemie veľkej značky. Portfólio produktov, z ktorých majú na výber. Toto sú parametre, ktoré nám dlhodobo vychádzajú z prieskumov ako dôležité a my ich nepodceňujeme . Z našej skúsenosti je to opora v podobe finančného plánu, ktorý klientom skutočne pomáha preplávať životom s maximálnym úžitkom zo zarobených peňazí. Na začiatku môže byť odhaľovanie vlastných financií pred naším sprostredkovateľom možno trochu nepríjemné, ale neskôr naši klienti jasne vidia výsledok a sú vďační.

Na finančných sprostredkovateľov sa niekedy pozerá ako na predajcov produktov. Čím to podľa vás je?

Nechcem ukazovať prstom, ale sú sprostredkovatelia, ktorí  robia medvediu službu celému trhu tým, že skutočne len predávajú produkty. Príde za nimi človek s dopytom a oni mu predajú produkt. Bez analýzy, bez finančného plánu. Tento prístup nezdieľame.  V OVB pracujeme systémom APS, čiže analýza – poradenstvo – servis. Na základe analýzy požiadaviek a potrieb klientom vypracúvame finančný plán, ktorý je postavený na desaťročiach skúseností na 14 trhoch Európy. Vzťah medzi klientom a sprostredkovateľom je predovšetkým o dôvere. Dôkazom toho, že nám naši klienti veria je skutočnosť, že sa naši sprostredkovatelia  v niektorých rodinách už doslova „dedia“ a radia ďalším pokoleniam.

OVB  je medzinárodná štruktúra, aké výhody vám to prináša?

V prvom rade fungujeme na princípoch, ktoré vznikli v Nemecku v 70. rokoch a odvtedy boli miliónkrát overené v praxi. OVB je súčasne podnikateľská štruktúra, ktorá dáva každému šancu rozbehnúť svoju vlastnú firmu. A práve medzinárodná štruktúra dáva príležitosť našim ľuďom rozšíriť podnikanie do zahraničia. Máme vo svojich radoch desiatky ľudí, ktorí už úspešne podnikajú v zahraničí.

Na trhu sa neustále mení legislatíva, najnovšie sa sprísnilo vzdelávanie, ako vnímate tieto zmeny?

Podporujeme každú zmenu, ktorá zlepší trh sprostredkovania a prinesie úžitok klientom. Vo vzdelávaní sme už roky oveľa ďalej, ako vyžaduje legislatíva. Vzdelávame našich spolupracovníkov mnohonásobne viac, ako určuje zákon. Máme desaťročiami overený systém vzdelávania. Ak má človek záujem o túto oblasť a je ochotný sa vzdelávať a tvrdo na sebe pracovať, u nás má úspech zaručený.

OVB má prémiových partnerov, aké výhody z toho plynú klientom?

OVB má ako jediná firma na trhu vlastné medzinárodné oddelenie produktmanažmentu, ktoré vyberá z tisícok produktov tie najlepšie a súbežne s prémiovými partnermi pripravuje špecifické produkty na mieru  klientom OVB. Vieme, aké parametre majú produkty dosahovať, aby boli vhodné ako súčasť finančného plánu, a podľa toho vyberáme to najlepšie pre našich klientov.

Tradícia je silný benefit, avšak mnoho klientov dnes chce flexibilitu a rýchly prístup....

OVB je lídrom aj v digitalizácii. Už v roku 2012 sme spustili  prvé online napojenie na partnerov a v roku 2014 finančný plán s elektronickou dokumentáciou. Dnes máme na mieru šitý CRM systém pre servisovanie klientov a elektronická produkcia nám prudko rastie. Ak klienti nechcú, už nemusia riešiť papierovanie, sme plne digitalizovaní. A pribudnú ďalšie novinky, na ktoré sa môžu klienti tešiť. Aby som nepokazil prekvapenie, detaily si zatiaľ nechám pre seba...

Popredné firmy na Slovensku dnes okrem podnikania robia niečo pre svoje okolie. Čím prispieva OVB k lepšej krajine Slovensko?

Sme si vedomí, že ako jednotka na trhu máme zodpovednosť voči klientom aj verejnosti pomáhať zlepšovať finančnú gramotnosť, ktorá je na nízkej úrovni. Už niekoľko rokov sa snažíme projektom Moja família zlepšiť finančnú gramotnosť na základných školách a od minulého  roka k nemu pribudol projekt Finančná sloboda pre stredné a vysoké školy. Len za tento školský rok sa nám podarilo formou gamifikácie zlepšiť finančnú gramotnosť 3 000 žiakov, študentov a učiteľov. Naši certifikovaní lektori chodia vzdelávať na desiatky škôl a odozva je výborná. V tejto aktivite chceme pokračovať aj naďalej. Cítime to ako svoju povinnosť a robíme to radi. Veď kto iný ako líder na trhu by sa mal o tieto veci starať.

Vláda pripravovala reguláciu provízií, pôvodný návrh však bol nakoniec výrazne zmiernený. Ste s takouto podobou regulácie spokojný?

Aj keď konečná verzia ešte nie je na svete, myslím si, že upravený návrh, ktorý je momentálne v parlamente, je prijateľný pre celý trh, či už to sú sprostredkovatelia, finančné inštitúcie - poisťovne a banky alebo regulátor.  Vidím ho ako zdravý a múdry kompromis, ktorý  finančnému trhu neuškodí, skôr mu môže pomôcť posunúť sa ďalej.

Aké výzvy čakajú OVB v budúcnosti? Bude sa trh finančného sprostredkovania v najbližších rokoch výraznejšie meniť?

Finančno-sprostredkovateľský trh je práve vo fáze, keď sa veľa vecí mení. Zoberme si len posledných šesť mesiacov. Menil sa zákon o finančnom sprostredkovaní, v rámci ktorého sa implementovali európske smernice IDD a MiFID II, k tomu témy AML (pravidlá proti praniu špinavých peňazí) a GDPR (osobné údaje). Výsledkom sú zvýšené nároky na pripravenosť, odbornosť, transparentnosť a informovanosť klientov. To všetko predstavuje obrovské zmeny v práci finančného sprostredkovateľa.

Dokumentov, ktoré je potrebné v súčasnosti s klientom pri sprostredkovaní spísať alebo mu ich odovzdať je toľko, že budúcnosť je jednoznačne v digitalizácii. Pritom nejde len o materiálnu úsporu výmenou papierovej dokumentácie za digitálnu, ale predovšetkým o rýchlosť procesov, či už na strane klienta, sprostredkovateľa alebo finančnej inštitúcie. Budúcnosť finančného sprostredkovania vidím jednoznačne aj v servise klientov. Na tak malom a presýtenom trhu ako Slovensko bude už v blízkej budúcnosti úspešný len ten, kto dokáže klientom ponúknuť reálnu a trvalú pridanú hodnotu. Už niekoľko rokov robíme preto v OVB kroky, ktoré nám pomôžu udržať si pozíciu trhovej jednotky aj v budúcnosti.