Do finančného vzdelania detí investujte. Inak môžu mať v dospelosti problémy
|
Financie nás sprevádzajú celým životom či sa nám to páči alebo nie. Začať sa zaoberať finančným vzdelávaním až v dospelosti však nie je šťastným riešením. „Vybudovanie si správnych finančných návykov zvyčajne trvá zopár rokov a je ľahšie ich nadobudnúť v mladom veku. Je preto dobré s tým začať už v detstve,“ radí Marián Búlik, finančný analytik OVB Allfinanz Slovensko.
V súčasnosti sme zo všetkých strán kŕmení tým, že je jednoduchšie splácať ako sporiť, že nízke mesačné splátky sú výhodné a všetko čo chceme, môžeme mať hneď. V takomto prostredí vyrastajú aj naše deti. Ak im bude chýbať finančná gramotnosť, do budúcnosti im to môže priniesť vážne problémy – drahé dlhy, neschopnosť ich splácať, chudobu na dôchodku apod. „Finančné rozhodnutia, ktoré musíme počas nášho života urobiť, výrazne ovplyvnia našu budúcnosť. Od nich bude záležať či budeme mať vyrovnaný rodinný rozpočet, budeme schopní splácať vlastné bývanie, našetríme na vzdelanie detí alebo či si zabezpečíme dostatočný príjem na dôchodku. Finančné vzdelanie nám v tom môže výrazne pomôcť,“ vysvetľuje Búlik.
Finančné vzdelávanie na základných a stredných školách
Od roku 2008 vydalo Ministerstvo školstva už 3. verziu Národného štandardu finančnej gramotnosti. Ide o stratégiu vzdelávania vo finančnej oblasti a manažmentu osobných financií. Avšak, na výučbu finančnej gramotnosti sa na školách nevytvoril osobitný predmet, ale jej prvky sa zahrnuli do programu iných predmetov. Aj to je zrejme dôvodom, že výsledky našich žiakoch v tejto oblasti sú stále slabé. Potvrdzuje to aj výsledok medzinárodného prieskumu finančnej gramotnosti PISA 2015. Slovenskí žiaci z 292 škôl v ňom totiž dosiahli skóre pod priemerom zúčastnených krajín OECD. Podobný prieskum uskutočnila agentúra GfK na vzorke 500 študentov pre OVB Allfinanz Slovensko. Vyplýva z neho, že slovenskí stredoškoláci majú vo finančnej gramotnosti iba priemerné znalosti.
Podľa viacerých odborníkov by riešením tejto situácie bolo vytvorenie hier alebo iných interaktívnych aktivít, ktoré by pomohli učiteľom priniesť študentom prehľad o nástrahách finančného trhu. Zároveň by na finančnom vzdelávaní mali participovať aj finančné inštitúcie. Malo by im záležať na tom, aby Slováci v budúcnosti vedeli dodržať svoj finančný plán, splácali svoje dlhy načas, sporili si na dôchodok atď.
Jednou zo spoločností, ktoré vo finančnom vzdelávaní žiakov školám pomáhajú je aj OVB Allfinanz Slovensko, ktorá na základných školách už siedmy rok organizuje projekt Moja Família. Pre stredné školy je určený iný projekt tejto spoločnosti s názvom Finančná sloboda, ktorý bola spustený v roku 2017. Oba projekty žiakom prinášajú výučbu formou hier, ktoré sú simulátorom rodinného hospodárenia. „Žiaci a študenti v úlohe manažéra rodiny plnia potreby jej členov, riešia výdavky a snažia sa ušetriť rodine peniaze na jej ciele. Ak tieto projekty škola vášmu dieťaťu neposkytuje, oplatí sa na to spýtať školy alebo priamo spoločnosti OVB,“ radí Búlik.
Rodičia majú na finančnú budúcnosť detí väčší vplyv, ako si myslia
Ste rodič a chcete, aby vaše dieťa malo v budúcnosti finančnú pohodu? Osobným príkladom alebo rôznymi hrami môžete významne prispieť ku finančnému vzdelaniu svojich detí. Z výsledkov spomínaného výskumu GfK vyplýva, že až 91 % študentov stredných škôl je doma vedených k efektívnemu hospodáreniu.
Na základe skúseností môžu rodičia ku finančnej gramotnosti viesť svoje deti už od 5-tich rokov. Deti v tomto veku už dokážu pochopiť koncept peňazí ako aj to, že na ich zarobenie je potrebné vynaložiť prácu a ich výmenou sa dajú získať veci.
Praktickým nástrojom vedenia k efektívnemu hospodáreniu je aj vreckové. Pomáha deťom nadobudnúť správny vzťah k peniazom, pričom im pomôže naučiť sa hospodáriť s nimi. Je ideálne naučiť ho našetriť si väčší obnos peňazí na vytúžený darček, ktorý si potom kúpi. „Nestačí však vreckové deťom len dať, treba sa s nimi aj rozprávať, na čo by ich mali minúť a ako s nimi hospodáriť. Užitočné je aj pomôcť im rozdeliť si peniaze z vreckového na viacero častí - na míňanie, sporenie apod. Nikdy ich však nekritizujte za zlé rozhodnutia. Keď sa sami poučia na vlastných chybách, zapamätajú si ich navždy,“ uzatvára Marián Búlik.
7 rád, ako deti finančne vzdelávať doma
- ukážte im peniaze - centové, eurové mince aj bankovky.
- znázornite im, čo si za ne môžu kúpiť
- zahrajte sa s nimi doma na obchod
- určite si spolu nejaký cieľ – sumu, ktorú má dieťa ušetriť. Namiesto peňazí môže zbierať napríklad kamienky či kamienky. Keď dieťa dohodnuté množstvo nazbiera, môžete ísť nakupovať
- dajte im priesvitnú pokladničku – uvidí tak efekt sporenia na vlastné oči
- otvorte im účet v banke - je to možné už od 6 rokov. Keď usúdite, že môžu používať platobnú kartu s limitom, zverte im ju
- dávajte im pravidelné vreckové aby si mohli vaše rady vyskúšať v praxi